|
www.transportdrewna.fora.pl Forum poświęcone zagadnieniom transportu drewna i nie tylko
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Enriu
Moderator
Dołączył: 05 Sty 2009
Posty: 1845
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lubuskie/Wielkopolska
|
Wysłany: Wto 23:12, 24 Lis 2009 Temat postu: Problemów w transporcie drewna ciąg dalszy |
|
|
W dniu 5 listopada br. realizując ustalenia z narady zorganizowanej 15 września w Puszczykowie przez Regionalne Dyrekcje Lasów Państwowych Poznań i Piła, na drodze nr 182, pomiędzy miejscowościami Klempicz i Piotrowo, inspektorzy Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego ustawili swoje wagi. Jednak tym razem celem nie było karanie przewoźników za przeładowane pojazdy, a rzetelne sprawdzenie ile trzeba załadować m³ drewna, by być w zgodzie z przepisami.
Na wspomnianej naradzie z aktywnym uczestnictwem OZPTD, przedstawiciel Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego, zaproponował, by wspólnie z przewoźnikami zrzeszonymi w OZPTD dokonać próbnych przeważeń pojazdów z drewnem. Celem tego „eksperymentu” było sprawdzenie rzeczywistej masy całkowitej pojazdu przewożącego drewno oraz nacisków osi na drodze o nośności 8 ton.
Bardzo aktywnie włączyły się w przedsięwzięcie Lasy Państwowe na czele z Panią Aleksandrą Gzyl z pilskiej RDLP. Przygotowane były do ważenia różne sortymenty drewna z oddzielnych siedlisk.
W trakcie „akcji” inspektorzy dokonali ważenia 13 pojazdów, z których tylko jeden spełniał normy odpowiednie dla drogi 8 tonowej. Zbyt wcześnie jeszcze na wyciąganie końcowych wniosków (piszę ten tekst bezpośrednio po ważeniach), zarówno Lasy Państwowe, jak i my dokonamy szczegółowych analiz i przedstawimy je wkrótce.
Niemniej już dziś można powiedzieć, że przewoźnicy skazani są z góry na przegraną podczas ważenia pojazdu przez ITD. Albowiem nikt nie jest w stanie do końca określić ile metrów sześciennych trzeba załadować w lesie, by być w zgodzie z przepisami. A przewoźnik nie ma innej drogi i musi wyjechać z lasu po drodze samorządowej.
Ciekawym jest to, że drewno załadowane w jednym nadleśnictwie i mające identyczną objętość wyrażoną w m³, jak drugi transport z innego nadleśnictwa, różnią się na wadze aż o 6 ton!!!! Jak stwierdzili specjaliści z RDLP, to siedlisko w jakim drewno wyrastało ma tu decydujące znaczenie. No tak, ale jak w praktyce określić objętość drewna, by przewoźnik nie miał przeładowanego pojazdu ?
Kolejny problem jaki wyniknął w trakcie eksperymentu, to sprawa opłacalności transportu. Jeśli przewoźnik, chce uniknąć kar ( na drodze do 8 ton.), to powinien zgodzić się na załadowanie ok. 20 m³ drewna. I tu powstaje pytanie o opłacalność takich przewozów. Pamiętać należy, że pojazdy do wywozu drewna spalają niepomiernie więcej paliwa, są droższe w zakupie i częściej z natury rzeczy ulegają awariom. Stawki transportowe, są przez odbiorców tak ustalane, że przewożenie małej masy drewna jest absolutnie nieopłacalne. Jeśli ktoś chce jeździć w zgodzie z przepisami, to z góry skazuje się na bankructwo. To zwykły samobójca transportowy. Proszę mi pokazać takiego, który zadłuża się na zakup pojazdów, otwiera firmę i z góry skazuje ją na upadłość. Są jeszcze tacy?
Co jeszcze wynika z „eksperymentu”? Całkowite lekceważenie przepisów przez odbiorców - „organizatorów transportu”. To właśnie oni ustalają stawki transportowe na takim poziomie, że niestety zmuszają do łamania prawa. Trzeba łamać prawo, by nie zginąć. Nie pojedziesz ty, pojedzie inny i interes się kręci. Czy zatem jesteśmy w ślepej uliczce bez wyjścia, czy stać nas na to by nadal jeździły po drogach przeładowane pojazdy stwarzające realne niebezpieczeństwo na drogach, czy stać nas na wymuszanie zachowań stojących w jawnej sprzeczności z prawem?
Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego od niemal trzech lat, jak tylko może stara się o rozwiązanie tego „gordyjskiego węzła”. Nie miejsce tu na przypominanie naszych inicjatyw, ale jedno trzeba podkreślić, coś w sprawie się rusza, jeszcze niemrawo, jeszcze powoli, ale miejmy nadzieję, że skutecznie i konsekwentnie do przodu. Cieszą niezmiernie inicjatywy podejmowane przez Lasy Państwowe, cieszy zaangażowanie i postawa Inspekcji Transportu Drogowego. Czas pójść dalej, czas by organizatorzy transportu, a więc papiernie, tartaki, zakłady meblarskie i cały szereg innych odbiorców drewna zrozumiało, iż dalsze godzenie się na wpuszczanie na swój teren przeładowanych pojazdów, to godzenie się na tragedie, które mogą w każdej chwili spowodować przeładowane pojazdy.
Źródło: [link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
dawidg2
Administrator
Dołączył: 05 Sty 2009
Posty: 1741
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wielkopolska
|
Wysłany: Śro 0:26, 25 Lis 2009 Temat postu: |
|
|
Niech nakażą montować systemy ważenia na osiach w aucie i przyczepie albo na HDSie to będzie wiadomo. Mam opis gdzieś takiej wagi na HDS fajny bajer ale cena fiu fiu
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Enriu
Moderator
Dołączył: 05 Sty 2009
Posty: 1845
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lubuskie/Wielkopolska
|
Wysłany: Śro 12:19, 25 Lis 2009 Temat postu: |
|
|
Właśnie tylko nie jest to tania przyjemność.
Druga sprawa nadal pozostanie problem nacisków na osie, nawet mając wagę na żurawiu nie rozłożysz idealnie ładunku.
Sama kara za przekroczone DMC nie jest taka drakońska jak za naciski na osie.
Wczoraj znajomego zatrzymali w Niemczech z 32m3 kłód sosnowych, skromne 55 ton, kara 500euro co przy przeliczeniu na zł daje skromne 2200zł, w naszych realiach podejrzewam jedno 0 więcej na końcu było by chyba małe.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
dawidg2
Administrator
Dołączył: 05 Sty 2009
Posty: 1741
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wielkopolska
|
Wysłany: Śro 18:20, 25 Lis 2009 Temat postu: |
|
|
Ta waga co widziałem to miała wyświetlacz i były wszystkie klatki pokazane ile tam jest wagowo drewna. A no właśnie dlaczego taka rozbierzność w stawkach między innymi państwami a Polską?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Enriu
Moderator
Dołączył: 05 Sty 2009
Posty: 1845
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lubuskie/Wielkopolska
|
Wysłany: Śro 21:18, 25 Lis 2009 Temat postu: |
|
|
Dawid nie mam pojęcia skąd taka rozbieżność? Może gospodarka rynkowa u nich dłużej działa i lepiej się rozwija, może mają większą siłę przebicia i potrafią walczyć o swoje a my cicho jak szare myszki, albo natura Polaka załaduje więcej za mniej i będę mieć pracę. I chyba wszystko razem bo zawsze znajdzie się czarna owca.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
dawidg2
Administrator
Dołączył: 05 Sty 2009
Posty: 1741
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wielkopolska
|
Wysłany: Śro 21:47, 25 Lis 2009 Temat postu: |
|
|
pisząc o stawkach miałem na myśli wysokości kar, mandatów przejęzyczyłem się. A o stawkach to również osobna historia
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Enriu
Moderator
Dołączył: 05 Sty 2009
Posty: 1845
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lubuskie/Wielkopolska
|
Wysłany: Śro 22:56, 25 Lis 2009 Temat postu: |
|
|
Kary może podobne a czasami nawet wyższe są na zachodzie. U nas kara za przekroczenie DMC nie jest jakaś drakońska ale naciski na osie tu problem istnieje i u Niemca nacisk ich nie interesuje tylko DMC
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|